1002 DNI TEMU

24 lutego 2022

11:00 - 11:45

on-line

Smoluchowskiego 17, Poznań

Energetyka jądrowa to przyszłość czy przeszłość?

wykład popularnonaukowy

Spowolnienie zmian klimatycznych wymaga redukcji emisji gazów cieplarnianych netto do zera. Jednak w 2019 roku aż 79% produkowanej energii pochodziło ze spalania paliw kopalnych (ropy, gazu i węgla).

Ponieważ ta energia służy do przemieszczania ludzi i rzeczy, łączenia mniejszych elementów w większe czy podgrzewania naszych domów i posiłków, oznacza to, że te 3 surowce dosłownie trzymają naszą cywilizację w ryzach. Czym zatem zastąpić paliwa kopalne?

70 lat temu energetyka jądrowa otworzyła nowy rozdział w historii ludzkości. Wizja atomu miała zmienić świat, darmowa i łatwo dostępna energia rozpalała wyobraźnię. Czy skoro zaledwie 4% energii produkowane jest w reaktorach jądrowych, to jest to technologia przeszłości? Jaką rolę dzisiaj ma rozczepienie atomu, jakie budzi skojarzenia i jaki los czeka atom w przyszłości. Dyskusja na temat energetyki jądrowej już kolejną dekadę budzi wielkie emocje i pewnie niejednokrotnie mieliście szansę w niej uczestniczyć. Posłuchajcie co na ten temat mają do powiedzenia naukowcy i dołączcie do rozmowy.

Bo dziś jak nigdy dotąd, potrzebujemy dyskusji skąd brać energię.

A przy okazji dowiecie się skąd pochodzą pierwiastki promieniotwórcze, jak uzyskuje się energię geotermalną i co z tym wszystkim ma wspólnego przemieszczanie się kontynentów.

dr inż. Łukasz Lindner

wykładowca

Dr inż. Łukasz Lindner jest adiunktem w Instytucie Fizyki Molekularnej PAN, w pracy naukowej zajmuje się badaniami elektrolitu do ogniw paliwowych. Aktywnie uczestniczy w przygotowaniu transformacji energetycznej i widzi duży potencjał w oparciu o technologie wodorowe. Gospodarka wodorowa jest integralną częścią wszystkich strategii klimatycznych. Został powołany do Wielkopolskiej Platformy Wodorowej, współpracuje z Urzędem Marszałkowskim, jest autorem materiału edukacyjnego stworzonego na potrzeby Szkoły Wodorowej, w której poruszane są tematy dotyczące rewolucji wodorowej; zarówno techniczne, jak i prawne, ekonomiczne, gospodarczo-społeczne czy klimatyczne. Pełni rolę koordynatora naukowego i merytorycznego w projekcie edukacyjnym HySchools.pl – otwartej wiedzy o wodorze. Tworząc materiały edukacyjne przybliża tematykę transformacji energetycznej i stara się podnieść świadomość społeczną w tym obszarze. Współtworzy MeetHydrogen aktywnie rozwijając gospodarkę opartą na zielonym wodorze.

PATRONAT